Google Analytics, Facebook Pixel en Hotjar installeren op je website met Google Tag Manager

Eerder dit jaar ben ik in gesprek gegaan met een aantal MKB bedrijven over het meten van data en of er beslissingen worden gemaakt op basis van data.

Tot mijn verbazing zijn er veel bedrijven die of geen gebruik maken van analytische tools of ze wel hebben geïnstalleerd maar hier vervolgens niet naar kijken.

Dit was het moment waarop ik dacht: ik ga artikelen schrijven om deze bedrijven op weg te helpen met het meten van data en wat je hier vervolgens mee kunt doen. Ik doe dit volgens een growth hacking mindset.

Growth hacking?

Wat is de definitie van growth hacking?

De term growth hacking is in 2010 door Sean Ellis in het leven geroepen. Sean hielp startups met het bereiken van versnelde groei, denk aan Dropbox.

De belangrijkste performance indicator van een growth hacker is de groei van een bedrijf. Growth hacking is een mix van de volgende drie strategieën:

  • Op creatieve manieren bezoekers krijgen naar een website
  • Experimenten uitvoeren en data gebruiken om conversies te verhogen
  • Het automatiseren van de dingen die werken

“A growth hacker is a person whose true north is growth.”

Sean Ellis

Analytics tools installeren

In de onderstaande hoofdstukken wordt stap-voor-stap uitgelegd hoe je Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel installeert op je website via Google Tag Manager. Dit is een basis van drie tools die je nodig hebt om gedrag van bezoekers te meten op een website.

Google Tag Manager instellen

  • De eerste stap in het opzetten van Google Tag Manager is om naar de website van Tag Manager te gaan en door te klikken op “kosteloos aan de slag” of door in te loggen op een bestaand Google account.
  • Zodra je bent ingelogd in Google Tag Manager klik je op “account maken”
Account maken google tag manager

 

  • Vul het formulier in zoals je ziet in onderstaande afbeelding. Voor de meeste gebruikers die dit artikel lezen zal het doelplatform “internet” of “web” zijn. Klik na het volledig invullen van het formulier op “maken” en ga akkoord met de voorwaarden om door te gaan.
google tag manager account aanmaken2
  • Direct na het maken van je account krijg je de code snippets te zien die je op de website moet installeren (zie onderstaande afbeelding). Deze snippets kun je later ook nog terugvinden door op “beheer” te klikken en vervolgens op “Google Tag Manager installeren” te klikken.
Google tag manager instellen
  • Bovenstaande <head> en <body> code moeten geplaatst worden op iedere pagina waar je gegevens wilt meten. Er zijn ontzettend veel verschillende manieren om dit te doen. Veel platformen zoals WordPress, Shopify, Wix en vele anderen bieden makkelijke mogelijkheden om deze codes te implementeren op de gehele website. Het is hiervoor aangeraden om de documentatie van het platform erbij te pakken. In onderstaand voorbeeld heb ik een simpele HTML pagina gemaakt waarin ik de codes plaats.
  • In onderstaande afbeelding zie je dat ik de codes heb geplaatst op mijn simpele HTML webpagina.
Google tag manager codes installeren
  • Als bovenstaande codes geïmplementeerd zijn kunnen we deze gebruiken om Google Analytics, Facebook Pixel en Hotjar te installeren. In volgend hoofdstuk gaan we door met het installeren van Google Analytics.

Google Analytics installeren

  • De volgende stap is om Google Analytics te installeren door middel van Google Tag Manager. Klik hier om naar Google Analytics te gaan en log in met je Google Account. Zodra je bent ingelogd klik je linksonder op “beheerder” en vervolgens op “account maken” (zie onderstaande afbeelding).
Google Analytics installeren
  • Vul vervolgens een account naam in, bijvoorbeeld je bedrijfsnaam, en klik op ‘volgende’ om door te gaan.
  • Vul bij stap 2 een property naam in, voor nu kun je gewoon je bedrijfsnaam invullen, dit kun je later nog aanpassen. Vul de juiste tijdzone en valuta in en klik op ‘volgende’.
Google analytics installeren2
  • Vul in de laatste stap nog bedrijfsinformatie in zoals branche categorie en bedrijfsgrootte. Je kunt de onderstaande vraag ‘hoe wilt u Google Analytics gebruiken voor uw bedrijf?’ open laten. Klik op maken en ga vervolgens akkoord met de voorwaarden.
google analytics installeren3
  • Nu je Google Analytics account gemaakt is gaan we door met het installeren van de Google Analytics code op je website via Google Tag Manager.
  • Nadat je akkoord bent gegaan met de voorwaarden moet je een gegevensstream instellen, zie onderstaande afbeelding. Klik op ‘web’ voor het meten van de website gegevens.
Google Analytics gegegvensstream
  • Vul vervolgens je website-URL in en geef je stream een naam. Klik op stream maken om door te gaan.
Google Analytics gegegvensstream
  • Kopieer of bewaar de metings-ID die op de volgende pagina wordt weergegeven.
Google analytics 4 metings-id
  • Ga naar tagmanager.google.com en login met het account wat je eerder hebt aangemaakt.
  • Zorg dat je ongeveer hetzelfde ziet als in onderstaande afbeelding. Klik links op het menu op ‘tags’.
Google tag manager tags1
  • Klik op ‘nieuw’ om een nieuwe tag aan te maken.
  • Geef je nieuwe tag linksboven een naam
  • Klik in het vakje bij tagconfiguratie
  • Kies voor Google Analytics: GA4-configuratie
Google tag manager analytics 4 instellen
  • Vul de metings-ID in die je eerder hebt gekopieerd.
  • Klik vervolgens in het vakje ‘Triggers’.
Google tag manager tags2
  • Selecteer de trigger “All Pages” en klik vervolgens rechtsboven op de knop opslaan.
  • Yes! Google Analytics is geïnstalleerd. Ga naar Google Analytics in je webbrowser en kijk of je activiteit ziet bij het tabblad ‘realtime’.
  • Let op: er is ontzettend veel wat je kunt doen met Google Analytics en Tag Manager. Dit artikel wordt te groot om dat allemaal uit te leggen, schrijf je in voor de nieuwsbrief op deze website om op de hoogte te blijven van updates.

 

Facebook Pixel installeren

Waarom Facebook Pixel?

Facebook Pixel is een stukje code van Facebook wat je op de site plaatst. Zodra er iemand je website bezoekt wordt deze bezoeker opgeslagen. Vervolgens kun jij advertenties aan deze bezoeker laten zien. Stel je eens voor, je verkoopt online worstenbroodjes, een bezoeker komt op jouw website en toont interesse in jouw producten. Vervolgens sluit hij de website af omdat hij op een later moment de aankoop wil afronden. Twee dagen later ziet hij op Facebook een advertentie met jouw producten en herinnert zich weer dat hij worstenbroodjes moet bestellen en schaft ze direct aan op jouw website.

  • Laten we beginnen met het installeren van de Facebook Pixel met Google Tag Manager.
  • Om een Pixel te kunnen installeren heb je een Facebook Business Manager account nodig, maak een account aan op business.facebook.com of login op je bestaande account als je al Facebook Business Manager hebt.
  • Als je bent ingelogd op Facebook Business Manager ga je naar bedrijfsinstellingen en klik je links in het menu op ‘Gegevensbronnen’ en meteen daarna op ‘Pixels’.
  • Klik vervolgens op ‘Toevoegen’. Een pop-up verschijnt nu.

Bereik online resultaat met growth hacking.

Blijf op de hoogte van trends, ontvang ons wekelijks rapport en krijg toegang tot een exclusief netwerk. Gratis.